Nordea Tour får uppbackning av Golf Plaisir från och med nästa år. Foto: CM Hellsten

Följa

Ny huvudsponsor till Nordea Tour

Reseföretaget Golf Plaisir utökar sitt samarbete med Svenska Golfförbundet. Ett nytt avtal är värt 8,5 miljoner kronor och omfattar tre ben. - Satsningen har vuxit fram, vi har ju varit nära förbundet en lång tid, säger vd:n Peter Browall.

Text: Sylvia Luther • 2013-11-07 Uppdaterad 2013-11-07

Golf Plaisir har arrangerat resor sedan 1992 och har drygt 20 år senare växt till Skandinaviens största specialiserade golfresearrangör. 15 000 golfare per år sätter sig på företagets flyg från Sverige, mot efterlängtade semestrar med klubborna i hand.

Nu utökar företaget sin satsning inom golfen. Golf Plaisir har tidigare samarbetat med SGF via Svensk Golfs Golfskolan och träningsresorna Superstart utomlands. Nu växer arrangemanget till tre ben: affärspartner till SGF, huvudsponsorskap av Nordea Tour och fortsatt partner till Svensk Golfs Golfskolan och Superstart.

Varför gör ni den här större satsningen?

– Den har vuxit fram, vi har ju varit nära förbundet en lång tid. Det finns ju en koppling och nu formaliseras alla kontaktytor vi har med varandra, säger Peter Browall, vd på Golf Plaisir. Många av våra målbilder är väldigt lika, men vi står för en del som är kopplade till reseindustrin och förbundet har en annan roll. Vi vill ju att svensk golf ska leva och frodas och att den ska utvecklas i rätt riktning, och det vill vi vara med och bidra till.

I avtalet ligger också att reseföretaget blir en av tre, i dagsläget, huvudsponsorer till den svenska touren, Nordea Tour.

Hur kommer ni att synas på Nordea Tour-tävlingarna?

– Med vårt varumärke, och att vi får möjlighet att göra riktade kampanjer till våra kunder baserat på var tävlingarna går, plus VIP-inbjudningar och spel i pro-am-lag. Vi känner att vi dels får en bra anknytning till spelarna på Nordea Tour, vi har ju golfpros ute på våra destinationer, dels vill vi ju att vårt varumärke ska vara naturligt för dem som spelar på touren, att se oss som en partner och kanske framtida arbetsgivare eller den man väljer att göra sina proresor med när man jobbar på golfklubb, säger Browall.

Per Svensson, är projektansvarig på SGF för det nya sponsoravtalet och menar att även golfklubbarna kan få bra nytta av det nya samarbetet:

– Klubbarna tjänar ju pengar när de arrangerar resor plus att man knyter sina medlemmar mycket närmare till sig. Det blir bättre klubbkänsla, och är du ny medlem och åker med på en klubbresa så blir du i alla fall kompis med de 20-30 personerna, säger han.

Det nya samarbetsavtalet gäller från 2014 och sträcker sig över fyra år.


Text: Sylvia Luther • 2013-11-07
FöljaNyheter
Scroll to Top